پیش بینی نتایج انتخابات یکی از چالش‌هایی بوده که با گرم شدن تنور انتخابات، همواره اذهان بسیاری را به خود معطوف کرده است. صاحب نظرانِ این عرصه با علم به اهمیت موضوع نسبت به رصد مؤلفه‌های مؤثر و غالباً با تحلیل مدل‌های ریاضیاتی و با بهره‌گیری از متغیرهای تاثیرگذار در فرایند انتخابات، سعی در پیش‌بینی نتیجه نهایی را داشته و تمام توان خود را در این راستا به کار می گیرند.

     جامعه‌شناسان بر این باورند که فاکتورهای اساسی‌ای همچون اقبال به احزاب و هویت حزبی در جامعه هدف، گروه‌بندی‌های اجتماعی و صنفی، منافع اقتصادی و نیز حجم تبلیغات کاندیداها می تواند در شکل‌گیری  نتیجه نهایی یک انتخابات تا حدود زیادی تأثیرگذار بوده و با تعقیب علمی این مؤلفه‌ها و تبدیل داده‌ها به نمودار، به احتمال قریب به یقین می توان نتیجه یک انتخابات را پیش‌بینی کرد!

     اما با مشاهده و بررسی‌های فراوانی که در زمینه فرایند برگزاری انتخابات‌های مختلف ایران (مجلس، شورا، ریاست جمهوری و ...) انجام شده، کارشناسان امر به این نتیجه رسیده‌اند که نظام حاکم بر این پروسه و نتایج حاصل از آن از هیچ قائده و نظمی پیروی نکرده و به همین دلیل غالباً منتج به نتایج غیرقابل پیش بینی می شود! گویی که قانون حاکم بر انتخابات ایران "قانون آشفتگی" است؛ بنابراین واژۀ «انتخابــات فراکتـــال» را باید بهترین نام برای چنین انتخاباتی دانست (ریاضی آشفتگی توسط "بنول مندل بروت" ریاضی‌دان لهستانی مطرح گردید و واژه "فراکتــال" نیز  به معنی سنگی‌ست که به شکل نامنظم شکسته و خرد شده است).

     این آشفتگی، به صورت اعم در ایران و به طور اخص در خرده شهرها کاملاً قابل رؤیت بوده و با نگاهی به انتخابات‌های گذشته ـ خصوصاً برگزیدگان مجلس شورای اسلامی ـ می توان به این موضوع پی برد! آنچه که در این میان موجبات تهدید مردم‌سالاری است، بی تردید خودِ مسئلۀ "آشفتگی و غیرقابل پیش بینی بودن نتیجه" نیست؛ بلکه از آنجائیکه آشفتگی در نتیجه انتخابات، محصول "گمگشتگیِ شناختی رأی دهندگان" و "افول ملاک‌های انتخاب اصلح" است؛ فلذا علل وقوع "انتخابات فراکتالیستی" که اتفاقاً نتایج حاصل از آن نیز غالباً منجر به رفع محرومیت و بروز ترقی، رفاه نسبی و آبادانی نشده، محل نگرانی اساسی دلسوزان است!

     بی شک یکی از ارکان اساسی پیشرفت در جامعه مردم‌سالار آن است که رأی دهندگان علاوه بر آزادی در انتخاب، باید با موشکافی تمام و بی هیچ تعارف و گذشتی نسبت به کشف کاندیدای اصلح اقدام نموده و با دقت نظر، پیگیر حقوق حقه خود بوده و سعی در بیرون کشیدن منافع‌شان از دل صندوق‌های رأی را داشته باشند.

     شایسته آن است که پس از قریب به چهار دهه مشق نویسی، با ملاک قرار دادن تخصص و تعهد افراد در راستای شناسایی کاندیدای اصلح، راه را بر غلط نوشتن املای دموکراسی بسته و به دنبال تحقق آرمان‌ها باشیم و با جایگزین کردن عقلانیت به‌جای تعصبات کور و پرهیز از خطاهای محاسباتی، مسیر پیشرفت و سعادت جامعه را هموار نماییم.

 

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای در پیامی به بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز، با تأکید بر ضرورت احساس مسئولیت همگانی در خصوص «ترویج نماز»، همگان، بویژه مسئولان دستگاهها و دارندگان امکانات مادی و معنوی و مدیریتی را به درک عظمت این مسأله و برداشتن گام‌های عملی در این راه، فراخواندند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که در بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز از سوی آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین قرائت شد به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند علیم و قدیر را سپاسگزارم که تلاش شما دست اندرکاران محترم این اجلاس مهم و بیش از همه عالم بزرگوار و مجاهد جناب حجة الاسلام آقای قرائتی در بخشهای اساسی و مؤثری به بار نشسته و کارهای مفیدی در ترویج فریضه ی بزرگ و بی بدیل نماز انجام گرفته است.
با این همه، ظرفیت و میدان کار و نیز نیاز و عطش جامعه ی اسلامی برای رسیدن به نقطه مطلوب، بسیار بیش از واقعیتهای کنونی در این باره است. در پیام سال گذشته گوشه ئی از این فضای خالی و تلاش پذیر، نشان داده شده است.
سخن امروز من تأکید بر احساس مسئولیت همگانی است.
توقع و انتظار این جانب آن است که همه بویژه مسئولان دستگاهها و دارندگان امکانات مادی و معنوی و مدیریتی، عظمت این مسأله را به درستی دریابند و گام در راه عمل نهند.
همه بدانند که یکی از مؤثرترین راهها برای کاستن آسیبهای اجتماعی، ترویج نماز است. به این که حتی یک نفر از جوانان و نوجوانان کشور، در نماز سهل انگاری نکند همت گمارید. این یکی از بهترین راهها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ما است.
به این که همگان فرا بگیرند و عادت کنند که نماز را با خشوع و حضور قلب به جا آورند، همت گمارید.
اینها همه کارهای ممکنی است که با عزم راسخ و کار مداوم شما دست اندرکاران، محقّق خواهد شد، ان شاءالله.

والسلام علیکم و رحمةالله
    سید علی خامنه ای
    6 بهمن ماه 1394

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار دست اندرکاران انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان با تشریح آداب و عناصر تضمین کننده «رقابت سالم در انتخابات»، ملت و جمهوری اسلامی ایران را برنده پرافتخار برگزاری یک «مسابقه ملی و قوی» در عرصه انتخابات خواندند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، دو انتخابات پیش رو را بسیار مهم و بزرگ خواندند و با تأکید بر اینکه انتخابات، یک رقابت و مسابقه ملی است، گفتند: در ای
ن رقابت، در واقع برد و باختی برای ملت مفهومی ندارد زیرا در هر صورت، ملت ایران برنده واقعی و نهایی است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اگر ملت ایران خوب، قوی و مصمم وارد میدان انتخابات شود و صندوق های رأی را از رأی و عزم خود پر کند، جمهوری اسلامی ایران به خود خواهد بالید و افتخار خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به تبیین «الزامات رقابت سالم در انتخابات» پرداختند و گفتند: مهمترین شرط یک رقابت سالم، شرکت همه واجدان شرایط رأی دادن و حتی آن کسانی است که نسبت به نظام مسئله دارند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ممکن است افرادی نسبت به نظام مسئله داشته باشند اما این افراد قاعدتاً نسبت به امنیت، پیشرفت و عزت کشور مسئله ای ندارند و بر همین اساس اگر خواهان استمرار امنیت ملی، افزایش عزت ملی و تضمین پیشرفت و حرکت رو به رشد کشور هستند، باید در انتخابات شرکت کنند.
ایشان افزودند: البته کسانی که براساس وظیفه و با نیت الهی در انتخابات شرکت می کنند، قطعاً زمینه ساز جلب رضایت الهی برای خود خواهند بود.
رهبر انقلاب اسلامی در جمع بندی این بخش از سخنان خود تأکید کردند: شرط اول و مهم رقابت سالم، حضور همگانی و پرنشاط مردم در انتخابات است و به اذن و توفیق الهی، مردمِ آگاه و با بصیرت ایران چنین حضوری در دو انتخابات پیش رو خواهند داشت.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: عده ای کمین کرده اند که با حضور نیافتن مردم در انتخابات، با تحریم و یا سست کردن انتخابات، از نظام جمهوری اسلامی مچ گیری کنند، اما ملت در مقابل این کمین کرده هایِ نابکار، کارآمدی خود را نشان داده و در این انتخابات هم نشان خواهد داد.
ایشان شرط دوم رقابت سالم در انتخابات را، حضور همراه با بصیرت و با فکرِ مردم و انتخاب افراد صالح دانستند و افزودند: باید افرادی را برگزید که بعد از نشستن بر مسند مسئولیت، خود را سپر بلای مشکلات کشور قرار دهند و فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشند و ضمن آنکه کشور را به دشمن نمی فروشند، مصالح ملی را به دلیل رودربایستی زیر پا نمی گذارند.
رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر با اشاره به این سخنان خود که گفته بودند «حتی کسانی هم که با نظام مسئله دارند در انتخابات شرکت کنند» خاطرنشان کردند: این سخن به معنای آن نیست که بخواهند  کسانی که نظام را قبول ندارند به مجلس بفرستند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: در هیچ جای دنیا، افرادی را که اصل نظام آن کشور را قبول ندارند، به مراکز تصمیم گیری راه نمی دهند و حتی در کشوری همچون امریکا که خود را نماد آزادی معرفی می کند و عده ای ساده لوح هم آن را قبول و ترویج می کنند، در دوران رقابت بلوک شرق و غرب، افراد را با اندک اتهامِ گرایش سوسیالیستی، کنار می گذاشتند.
ایشان افزودند: اینکه مقید باشیم کسانی به مجلس بروند که نظام و مصالح آن و ارزشهای کشور را قبول داشته باشند، یک حق عمومی است که در سلامت انتخابات مؤثر است.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به بیان دیگر الزامات سلامت انتخابات پرداختند و گفتند: «تمکین همه دستگاههای دست اندرکار انتخابات به قانون و رعایت مُرّ قانون»، «اهانت نکردن به نهادهای قانونی»، «مشوش نکردن اذهان عمومی»، «اهانت نکردن نامزدهای انتخاباتی به یکدیگر و حتی پرهیز از غیبت»، «ندادنِ و عده های غیرعملی و غیرقانونی»، و «برخورد صادقانه با مردم» از جمله معیارها و آداب لازم برای یک رقابت سالم انتخاباتی است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای درخصوص تشویش اذهان عمومی به برخی رفتارها و سخنان نسنجیده اشاره کردند و افزودند: برخی دائماً کلمه «تندروها» را تکرار می کنند که منظور آنها جریان مؤمن و حزب اللهی است، در حالیکه نباید جوانان انقلابی و حزب اللهی را متهم به تندروی کرد؛ زیرا این جوانان با اخلاصِ تمام و با همه وجود در میدان حاضرند و هرگاه که دفاع از مرزها و دفاع از هویت ملی لازم باشد، وسط میدان هستند.
ایشان تأکید کردند: نباید به صرف یک اتفاق بسیار بد و غلط همچون حمله به سفارت عربستان، پای حزب اللهی‌ها و جوانان مؤمن و انقلابی را وسط بکشند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: عقل و فهم همین جوانان انقلابی و حزب اللهی، و تحلیل آنان در مورد مسائل در موارد زیادی، از برخی بزرگ‌ترها بهتر است و نباید این جوانانی که سینه چاک انقلاب و اسلام هستند به بهانه حمله به سفارت عربستان و یا قبل‌تر، حمله به سفارت انگلیس که هر دو به ضرر کشور و اسلام است و بنده هم بدم آمد، تضعیف شوند و مورد تهاجم قرار گیرند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در جمع بندی سخنان خود در خصوص انتخابات خاطرنشان کردند: انتخابات یک نعمت و فرصت بزرگ است که شکرگزاری این نعمت، برگزاری خوب و سالم انتخابات است بنابراین نباید با برخی سخنان و رفتارها و برخی نسنجیده گویی ها، این حرکت و افتخار بزرگ را مشوش و مشوه کرد.


به گزارش فرانویس و به نقل از پایگاه خبری فرهنگ نیوز؛ بعد از اتمام مذاکره حساس میان تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با ریاست محمدجواد ظریف، با طرف آمریکایی و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات ایران و 1+5 درمسقط، پایتخت عمان، سید عباس عراقچی، عضور ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، گفت: "دو موضوع کلیدی وجود دارد؛ یکی بحث چگونگی برداشته شدن تحریمها، تحریم‌هایی که از چهار مسیر شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره امریکا و رییس جمهور امریکا وضع شده و هر کدام از آنها برای خودش از نظر اجرایی متفاوت است و دوم میزان و حجم غنی سازی وموضوعات جانبی مربوط به آن..در رابطه با میزان ذخایر و تاسیسات و راکتور اراک و فردو و دیگر موارد مذاکرات همچنان به صورت فشرده جریان دارد".

نماینده تهران خطاب به رئیس‌ جمهور خاطرنشان کرد: آقای روحانی شما که 20 سال عضو خانواده مجلس بودید چرا پیام منطقی مجلس را در صیانت از ملت نادیده می‌گیرید؟ از تابستان 92 تا پاییز 93، 5 نفر را برای پذیرفتن کرسی وزارت علوم به مجلس معرفی کردید که همه جزو جریان افراطی بوده و به نوعی با فتنه 88 پیوستگی داشتند، اصرار به سپردن دانشگاه به دست جریان خاص تعجب‌آور نیست؟ تقاضای مجلس تقاضای نادرستی است؟ حل مشکل منطقی مجلس کار دشواری است؟ نمایندگان وقتی جواب این سوالات را نمی‌گیرند یک برداشت واقعی دارند و آن این است که دست‌هایی پشت پرده وجود دارد.

 عبدالله حسرتی منش ـ وبسایت «الف»

     در هفته های گذشته شاهد نزاعی چشمگیر در رسانه ها و مطبوعات بر سر صحبت های رییس جمهور محترم در استان زنجان بودیم که ایشان با تحلیلی از واقعه ی عاشورا این طور مطرح می کنند که باید با مذاکره با جهان اتمام حجت کنیم و اصلا درس قیام امام حسین مذاکره و تعامل منطقی است. به تبع آن با واکنش هایی از جریانات مختلف سیاسی مواجه بودیم که با قرائت رییس جمهور از این واقعه مخالف بودند و بعضا آن را تحریف ماجرا دانستند و منکر این شدند که عاشورا درس مذاکره است!

محمد یزدی زاده ـ وبسایت "الف"

     امام حسین(ع) درتشریح فلسفه قیامش می فرماید: انى لم اخرج اشرا و لابطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى(ص) اريد ان آمر بالمعروف و انهى عن المنكر. (بحارالانوار، ج ۴۴، باب ۳۷، ح ۲) و به درستی كه من بیهوده، گردنكش، ستمگر و ظالم حركت نكردم بلکه برای اصلاح در امت جدم محمد (ص) حركت كردم. و می خواهم امر به معروف و نهی از منكر كنم و به روش جدم محمد (ص) و پدرم علی ابیطالب(ع) رفتار كنم.

جهان نیوز - محمد پورغلامی:

* انقلابی به «خلاف‌آمد عادت»
"اریک هابسبام" یکی از مورخان مطرح انگلیسی معتقد است که انقلاب اسلامی ایران، اولین جنبش اجتماعی در دوران معاصر است که سنت سال‌های ۱۷۸۹ و ۱۹۱۷ میلادی را رد کرده است. منظور هابسبام از سنت ۱۷۸۹، انقلاب فرانسه، و از سنت ۱۹۱۷، انقلاب روسیه است. به اعتقاد او در انقلاب فرانسه، «بورژوازی» فرانسه علیه «اشراف» به‌پاخاست و در انقلاب روسیه نیز طبقه‌ی «پرولتاریا» علیه بورژوازی قیام کرد. یعنی هر دوی انقلاب‌ها دارای «خاستگاه طبقاتی» بودند در حالی‌که در انقلاب اسلامی ایران چنین موضوعی مشاهده نشد.

     در مراوردات عامیانه و به قول معروف در صف نانوایی و یا در داخل اتوبوس، هر کدام از ما ممکن است احساس کند که برای خودش یک سیاستمدار، کارآگاه، مهندس و یا کاشف حل مسئله‌ای لاینحل در سطح جامعه است، ولیکن هرگاه کار به نگارش عرایض ـ و آن هم ـ به پشتوانۀ مستندات علمی برسد، جملگی عقب کشیده و راه را برای اهلش باز می کنیم. پیرامون همین توهم کارشناسی، چند روز پیش یکی از وبسایت­‌های محلی شوشتر، مطلبی پیرامون واقعۀ کربلا و عاشورای حسینی به قلم یک مهندس گمنام! منتشر کرد که جا دارد در این خصوص نکاتی متذکر گردد.

در آستانۀ ماه محرم الحرام قرار داریم، این ماه با نام سیدالشهداء امام حسین (ع) مشهور و معروف شده است، وجه امتیاز و برجستگی این ماه بخاطر مراسمات مذهبی است که مخصوصاً در دهۀ اوّل آن برپا می شود، ماه تعظیم شعار دینی است، ماهی است که آحاد مردم مودّت خود را نسبت به اهل البیت(علیهم السّلام) به ویژه سیدالشهداء (ع) به منصۀ ظهور و بروز می رسانند. ماه شور و ابراز ادارت به ساحت مقدس امام حسین(ع) است. چون قیام اباعبدالله الحسین(ع) برای اصلاح امت و احیاء ارزشهای دینی بوده است، ضروری به نظر می رسد که محبین و شیفته گان راه امام حسین(ع) با تأسی به آن امام همام، به امور دینی و اصلاح امت، احیاء ارزشهای دینی، توجه به اصول و فروع دین اهتمام بیشتر بنمایند. تحصیل و تعمیق معارف اسلامی  را در اولویت برنامه های عزاداری خود قرار دهند و برجسته ترین مفهوم در بین اهداف قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مسئلۀ « امر به معروف  و نهی از منکر» است. وظیفۀ ما به عنوان مأمومین امام حسین(ع) پیروی از روش و منش ایشان است.